funderingarna har fått ord

Gud vad jag älskar när andra människor sätter ord på mina förvirrade funderingar.
Alice är bäst.
(taget från http://alice-underlandet.blogspot.com )

"Hur kan man egentligen skilja på åtrå och kärlek när det bara är två delar sprungna ur en grund? Åtrå är ett uttryck för kärlek och kärlek följer ofta på åtrå. Men på något sätt försöker vi vrida runt verkligheten till något annat, vi försöker framtvinga en separation; sex är sex (tro inget annat) och kärlek är för någon annan person, under en annan tid.

Tro mig, jag är inte den som menar att man absolut inte kan ha sex bara för sexets skull, eller att man inte kan ha flera människor i sin närhet som man njuter tillsammans med. Vad jag menar är bara att, kanske inte alla men åtminstone jag och många jag känner, trasslar till det för sig själva genom att så hårdnackat förneka kärlek i den sortens relationer.

Ibland kan jag vara rädd för hur ordet kärlek tolkas, jag har redan varit på väg att ändra texten flera gånger. Men för mig är kärlek mer än det där sliskiga man kan se i romantiska filmer, eller läsa om i böcker. För mig är kärlek att tycka om någon på alla olika sätt, till exempel mer som en vän men mindre än någon man är kär i. Det är att våga vara naken, klä av sig skinnet och finnas nära. Det är att se någons fula sidor och fortfarande tycka om. Att respektera genom ord och handlingar. Känna värme, som en liten eld i magen. Hålla någon nära, som familj kanske. Och allt det här är möjligt utan att man för den sakens skull är kär, och det borde ju vara bra, om det nu inte vore för att sex bara är sex, och kärlek något annat."


Idag har jag för övrigt provat nio olika viner, skickat sms till min favoritskåning (a) och ska ha tjejkväll med Evelina.. Måste ju prata med henne..

puss*

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0