hallonpaj

Vi ska ha middag med kollektivet här idag. GiGi ville bjuda på denniskorv med pulvermos, jag tvärvägrade. Men tyckte att det kunde va okej att äta till lunch. Sagt och gjort, vi gick bort till ICA och handlade denniskorv och middag till kvällen, pizza. Så nu har vi ätit lunch, Gi diskar och sen ska vi börja med deg och dessert.
Jag ska baka paj. En supergod och tydligen enkel paj att göra.

Här kommer iaf receptet:

Hallonpaj med toscatäcke 12 port

Ingredienser:
deg:
3 dl vetemjöl
½ dl strösocker
125 g smör
2 msk vatten

Fyllning:
600g hallon, frysta
3 msk potatismjöl

Tosca:
200g smör
120g flagad mandel
3 dl strösocker
4 msk vetemjöl
4 msk mjölk
1 msk vaniljsocker

Blanda alla deg ingredienser till en jämn deg. Pajdegen ska vila.
Under tiden blandas toscasmeten, alla ingredienser utom vaniljsockret i en kastrull. Koka i någon min under omrörning. När man tagit bort kastrullen från värmen blandas vaniljsockret i.
Sätt in pajskalet i ugnen, 200 grader C. i 10 min.
Låt skalet svalna.
Blanda hallon och potatismjöl, lägg i pajskalet, häll smeten över.
20 min i ugnen, eller till den får fin gyllene färg.
Serveras sval, med vaniljglass.

Ska bli kul att se vad alla tycker om den.
Efter maten blir det lite fest, men jag ska inte bli så kalackas som sist jag slog på stort.. haha

vad ska du göra ikväll? =)

puss*


Kommentarer
Postat av: Trifix

Absolut INGENTING!



Alla har ju helt plötsligt blivit så upptagna med nya pojk/flickvänner :/

2010-01-23 @ 18:44:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0